wypełnianie wniosku dofinansowania działalności gospodarczej

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej cz. 3 —jak wypełnić wniosek?

Skoro zdecydowałeś się przystąpić do konkursu i starać się o dofinansowanie na założenie własnej działalności gospodarczej, czeka Cię wyzwanie, w postaci stworzenia wniosku, który idealnie opowie o Twoim biznesie. Obecnie (ze względu na zagrożenie koronawirusem) odpowiednie przygotowanie dokumentu jest szczególnie ważnie, ponieważ rezygnuje się z drugiego etapu weryfikacji, jakim jest rozmowa komisji z wnioskodawcą. Dlatego jeśli kusi Cię, żeby potraktować ten dokument po macoszemu, lepiej w ogóle nie przystępuj do konkursu. Poziom jest naprawdę wysoki, więc jeśli naprawdę zależy Ci na wystartowaniu ze swoim biznesem i otrzymaniu dotacji, zakasaj rękawy i bierz się do roboty.

UWAGA!

Przed wypełnieniem wniosku polecam skonsultować się z księgowym. Będziesz potrzebował takich informacji jak PKD Twojej działalności oraz forma opodatkowania. W dalszej części potrzebna będzie również znajomość obliczania przychodu, więc jeśli nie masz zielonego pojęcia o prowadzeniu finansów, zdaj się na kogoś doświadczonego.

Elementy wniosku o dofinansowanie działalności gospodarczej

Dane wnioskodawcy – w tym miejscu, oprócz swoich danych osobowych podajesz również PKD Twojej działalności. Jeśli masz wątpliwości, co wpisać, całą listę znajdziesz tutaj:

https://www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd

  • Kalkulacja kosztów związana z podjęciem działalności gospodarczej – to Twoja lista planowanych zakupów. A właściwie dwie listy. W jednej z nich umieść cały spis sprzętu, materiałów, usług, które są niezbędne, żebyś ruszył z własnym biznesem. W drugiej wyszczególnij tylko te, które zamierzasz sfinansować z funduszy przyznanych przez Urząd.
  • Środki własne przeznaczone na wydatki związane z działalnością – czyli wszystko, co wnosisz do firmy: urządzenia, sprzęt, wyposażenie, a także remont czy przystosowanie pomieszczenia.
  • Ryzyka – określ co może przyczynić się do upadku Twojej firmy i jak zamierzasz temu zaradzić. Wbrew pozorom, to bardzo ważne pole. Dobrze się zastanów, co może pójść nie tak i udowodnij, że przewidziałeś wszelkie możliwe scenariusze.
  • Rodzaj zabezpieczenia finansowego – do wyboru są dwie opcje: blokada lokaty terminowej lub poręczenie dwóch osób fizycznych. 
Jeśli chcesz wrócić do podstaw, tutaj jest link do pierwszej części artykułu: Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej – procedura

Biznesplan

Dane

Pełna nazwa przedsiębiorstwa

Jeśli odkładałeś wymyślanie nazwy na później, to ta chwila właśnie nastała. Dobra wiadomość jest taka, że nazwę firmy możesz zawsze zmienić. Polecam jednak przyłożyć się do tej kwestii w tym momencie, ponieważ kiedy zaczniesz tworzyć swoją markę; wizytówki, ulotki i plakaty pójdą w ruch, a Twoja strona internetowa i fanpage ruszy pełną parą, zmiana nazwy może okazać się bardzo problematyczna i pociągnie za sobą całą masę pracy, której możesz właśnie uniknąć:)

Wykształcenie

Dobrze, jeśli podane przez Ciebie wykształcenie pokrywa się z branżą, w której zamierzasz zacząć działać, ale nie jest to konieczne.

Kwalifikacje

Ważne są szczególnie te kwalifikacje, które przydadzą Ci się bezpośrednio w prowadzeniu firmy, dlatego największy nacisk połóż właśnie na te umiejętności.

Doświadczenie zawodowe

Skup się na tych doświadczeniach, które pozwoliły Ci zdobyć umiejętności i wiedzę przydatną w Twoim biznesie. Postaraj się podkreślić, czego nauczyłeś się podczas wykonywania danej pracy. 

Przykład:

Masz za sobą epizod pracy za granicą, ale była to praca typowo fizyczna? Podkreśl, że podszkoliłeś znajomość języka obcego, zawarłeś ciekawe znajomości, które pozwolą Ci rozwinąć biznes za granicą lub pochwal się umiejętnością organizacji pracy i zarządzania zespołem (jeśli nadzorowałeś pracę innych). Oczywiście jeśli faktycznie takie umiejętności zyskałeś:)

Opis planowanego przedsięwzięcia

Rodzaj działalności

Handel, produkcja, usługi – wpisz czym będziesz się zajmował.

Przedmiot i zakres działalności

Miejsce, gdzie możesz umieścić PKD główne i pomocnicze wraz z opisem.

Forma organizacyjno – prawna

W Twoim przypadku prawdopodobnie będzie to jednoosobowa działalność gospodarcza

Forma rozliczeń z Urzędem Skarbowym

Wybrana przez Ciebie forma opodatkowania.

Źródła finansowania wkładu własnego

Umieść informację o tym, skąd weźmiesz pieniądze na inwestycje nieobjęte dofinansowaniem.

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

W tym miejscu masz pole do popisu. Opisz swoją działalność; na czym dokładnie będzie polegała, kto będzie Twoją grupą docelową, dlaczego zdecydowałeś się właśnie na tę branżę, co Tobą kierowało przy wyborze i dlaczego sądzisz, że Twój biznes ma szansę się udać? W tym miejscu zbuduj raczej ogólny zarys przedsięwzięcia. Na szczegółowe informacje będzie miejsce w dalszej części formularza.

Plan marketingowy

W tym miejscu możesz się wykazać swoją żyłką marketingową. Jeśli obawiasz się, że nie posiadasz takich umiejętności, to najwyższa pora, żeby nieco się podszkolić. Pamiętaj, że własny biznes, to nie tylko wykonywanie przez Ciebie towary czy usługi, ale także reklama, marketing, zarządzanie i finanse. Warto, żebyś przyswoił sobie, chociaż podstawy każdej z tych dziedzin, a w miarę potrzeb i rozwoju firmy, będziesz mógł część tych zadań oddelegować księgowemu, agencji marketingowej czy wirtualnej asystentce.

Opis produktu/usługi

  • Proszę opisać produkty/usługi oraz określić dla nich rynek.
  • Proszę podać, w jaki sposób produkt różni się od produktów/ usług konkurencji. Czy jest to nowy produkt na rynku?
  • Proszę wskazać zalety produktu/ usługi różnicujące go od innych istniejących na rynku produktów/ usługi.

Charakterystyka rynku

  • Kim będą nabywcy produktów i usług? Proszę podać szacunkową liczbę potencjalnych klientów (w wymiarze rocznym).
  • Czy produkty i usługi są przeznaczone na rynek  lokalny, regionalny, krajowy czy eksport?
  • Jakie są oczekiwania i potrzeby nabywców odnośnie produktów i usługi?
  • Czy popyt na produkt/ usługę będzie ulegał sezonowym zmianom? Jeśli tak, jak będą minimalizowane skutki tej sezonowości?
  • Jakie mogą być koszty i bariery wejścia przedsiębiorstwa na rynek? Określ potencjalne ryzyka, które mogą przyczynić się do upadku planowanej działalności. Podaj propozycje działań zaradczych ograniczających te ryzyka bądź je eliminujących.

Dystrybucja i promocja

  • W jaki sposób będzie odbywała się sprzedaż? – krok po kroku określ proces sprzedaży swoich towarów/usług.
  • W jaki sposób klienci będą informowani o produktach/usługach? – wyjaśnij, na czym będą polegały Twoje działania marketingowe. Jak zamierzasz przyciągnąć do siebie klientów, a następnie ich zatrzymać?
  • Jakie będą przewidziane formy płatności (przelew, gotówka, karta)?

Cena

W tym punkcie należy podać cenę swojego produktu/usługi (kilku przykładowych) i wyjaśnić, dlaczego akurat taką cenę proponujesz (musi być czymś uzasadniona). Szacujesz również, jak zmienią się ceny w ciągu najbliższych dwóch lat.

Prognoza sprzedaży

Jak według Ciebie będzie wyglądać wielkość sprzedaży? Innymi słowy, wskaż, na jakim poziomie będzie się kształtowała sprzedaż w Twojej firmie i wyjaśnij, dlaczego właśnie takich liczb się spodziewasz. Nie wystarczy być optymistą… uzasadnij, skąd się biorą właśnie takie wartości.

Przychody

W tym miejscu możesz pokazać, że matematyka Ci nie straszna. Przeliczając odpowiednio szacowaną sprzedaż, w zależności od podanych cen, określasz prognozowany przychód.

Plan inwestycyjny

Opis planowanej inwestycji

Na tym etapie czeka Cię  mały research. Sięgnij po listę planowanych zakupów, niezbędnych do uruchomienia Twojej działalności i podaj ceny poszczególnych pozycji oraz uzasadnij, dlaczego uważasz, że taki wydatek jest niezbędny.

Aktualne zdolności wytwórcze

Co się kryje pod tym tajemniczym hasłem? Wszystko, co jest niezbędne do produkcji Twoich towarów czy usług: maszyny, urządzenia, magazyny, zaplecze, materiały… Wypisz wszystkie te elementy, którymi już dysponujesz lub do których masz dostęp. Jeśli masz siedzibę dla swojej firmy, określ jej wielkość, lokalizację oraz czy wymaga szczególnego dostosowania, czy spełnia niezbędne kryteria. Jeśli jesteś w posiadaniu urządzeń lub maszyn, które będziesz wykorzystywał w działalności, podaj ich parametry oraz szacunkową wartość.

Informacja o planowanej inwestycji

  • Jak będzie wyglądał proces techniczny produkcji lub oferowania usług w przypadku planowanej inwestycji.
  • Proszę podać specyfikację techniczną planowanych maszyn i urządzeń oraz uzasadnić, że jest ona adekwatna do wymagań przedsięwzięcia.

Sytuacja ekonomiczno-finansowa

Rachunek zysków i strat

Ten punkt zawiera dość obszerną tabelę, gdzie powinieneś wpisać szacowaną wielkość przychodu (na podstawie wcześniejszych danych) oraz przewidywane koszty. Pora użyć wyobraźni i jak najbardziej szczegółowo przedstawić, jakich wydatków się spodziewasz. Począwszy od czynszu, przez materiały, media, paliwo, na reklamie czy usługach księgowych kończąc. Ze względu na to, że w tym miejscu należy wyliczyć przybliżony podatek dochodowy, warto skorzystać z usług księgowego, który wytłumaczy Ci, jak należy wykonać obliczeń. Moim zdaniem, jeśli nie zamierzasz zajmować się księgowością samodzielnie, warto w tym miejscu wybrań swoje biuro księgowe, które przy okazji pomoże Ci w dokładnych wyliczeniach.

Podsumowanie

Na tym kończy się wniosek o dofinansowanie założenia działalności gospodarczej. Pamiętaj, że im bardziej szczegółowo przedstawisz wymagane informacje, tym większa szansa na otrzymanie dofinansowania. Dzięki dokładnemu przemyśleniu strategii swojej firmy i zaplanowaniu inwestycji oraz uświadomieniu sobie kosztów sam zyskasz dokładniejszy obraz swojej działalności. Być może uświadomisz sobie przy tym coś, czego wcześniej nie dostrzegałeś?

Jeśli wciąż masz pytania, lub wątpliwości pisz śmiało. Postaram się wyjaśnić i pomóc w miarę możliwości. Pamiętaj też, że prowadzenie firmy, wymaga naprawdę ogromnej wiedzy w wielu przeróżnych dziedzinach. O ile na początku może Cię kusić zaoszczędzenie kilku złotych, bo przecież “jakoś dam radę sam”, to na dłuższą metę ciężko się obyć bez delegowania części obowiązków. Przyjdzie moment, że będzie potrzeba zająć się księgowością, marketingiem, obsługą klienta, zarządzaniem projektami, reklamą, kalendarzem, obsługą sklepu internetowego… Warto poszukać pomocy już na początku, żeby z czasem nie przytłoczył się natłok zadań, a lepiej zacząć od początku realizować sensowną strategię, niż później naprawiać błędy.